Всеукраїнський конкурс "Шкільна бібліотека-2020"


Анкета учасника районного етапу
Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека – 2020»


1.
Район/місто/ об’єднана  територіальна громада
Гайворонський район, смт Завалля
 2.
Номінація
«Медіакультура в бібліотечному просторі»
3.
Тема досвіду/проекту
 Використання сучасних технологій у розширенні інформаційно-освітнього простору користувача: ідеї, практичний досвід
4.
Прізвище,
ім’я, по батькові
Воронюк Анжела Вікторівна
5.
Мобільний телефон
0963926377
6.

Адреса електроної пошти
voronukanzela@gmail.com
7.
Посада
бібліотекар
8.
Повна назва закладу (відповідно до статуту)
 Комунальний заклад «Заваллівський ліцей» Гайворонської районної ради Кіровоградської області
9.
Адреса закладу, телефон, електронна пошта 
вул. 40 років Перемоги, 21 zsh_zavallia@ukr.net
10.
Освіта
Середня спеціальна
11.
Спеціальність за освітою
Учитель початкових класів
12.
Стаж роботи на посаді
5
13.
Педагогічний стаж
-
14.
Бібліотечний стаж
5
15.
Кваліфікаційна категорія
спеціаліст
16.
Посилання на Інтернет-ресурс, де розміщено конкурсні матеріали
http://angelkablog.blogspot.com/
Даю згоду на внесення інформації в базу даних та публікацію матеріалів у періодичних та інших фахових виданнях з можливим редагуванням




______________________________
Підпис учасника

_________ 25.12.19р._______
Дата



Презентація досвіду роботи бібліотекаря КЗ "Заваллівський ліцей" Воронюк Анжели Вікторівни







Всеукраїнський конкурс «Шкільна бібліотека – 2020»

Номінація  "Медіакультура у бібліотечному просторі"


Тема досвіду:

 Використання сучасних технологій у розширенні 
інформаційно-освітнього простору користувача: ідеї, практичний досвід


                                                                                          

Воронюк Анжела Вікторівна 

бібліотекар

 Комунальний заклад "Заваллівський ліцей"
Гайворонської районної ради

смт Завалля 


Кіровоградської області

ЗМІСТ

ВСТУП...3
РОЗДІЛ I. ШКІЛЬНА БІБЛІОТЕКА – ІНФОРМАЦІЙНО – МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ...6
1.1.       Головні напрямки діяльності бібліотеки...6
1.2.        Ефективне використання сучасних технологій в інформаційній роботі бібліотеки...7
РОЗДІЛ II. ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇІ  І ТРАДИЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ БІБЛІОТЕКИ...10
2.1. Проблеми сучасної бібліотеки і шляхи їх вирішення...10
2.2 Інформаційні технології на допомогу популяризації  книги і бібліотеки...12
ВИСНОВКИ……….14             
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………15
ДОДАТКИ……16

 ВСТУП
Скарбницею духовних багатств людства, однією з найміцніших ланок , що поєднує минуле, сучасне і майбутнє, є книга. Важко переоцінити її значення для людства, вона  була є і залишається  невичерпним джерелом знань.
Шкільній бібліотеці належить велика просвітницька робота у прилученні  підростаючого покоління до духовної спадщини через виховання інтересу  до книги. З книг діти черпають  інформацію про оточуючий їх світ, всесвіт, уявлення про добро і зло, про правила поведінки в суспільстві,  тобто книга має великий виховний вплив на формування духовної культури особистості.
Сьогодні у всьому світі швидко змінюється система освіти. Навчання у XXI ст. вимагає створення умов, за яких стають можливими процеси здобуття знань самими учнями, їх активна і продуктивна творчість.
Сучасна Україна знаходиться в новій соціальній реальності, де відбувається становлення системи освіти та виховання, зорієнтованих на входження у світовий процес, воно супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії та практиці наавчально - виховного процесу.  що вносить принципові зміни в розвиток держави, суспільства, нових економічних відносин. Зміни в державі та соціумі щоденно вносять свої корективи і пріоритети і в систему освіти, і в роботу всіх освітянських бібліотек. [4, с. 14].
Шкільна бібліотека сприяє розвитку навчально–виховного процесу, забезпеченню базового рівня освіти, вихованню в учнів відповідальності, національної свідомості, формуванню в них потреб саморозвитку і вдосконалення. У сучасних умовах завданнями шкільної бібліотеки є не тільки бібліотечно–інформаційне обслуговування користувачів у забезпеченні всіх напрямків навчально–виховного процесу у засвоєнні як програмних, так і позапрограмних вимог, у самоосвіті та дозвільній діяльності, а і виховання в учнів інформаційної культури – сталого прагнення до пошуку інформації, свідомого добору джерел.
Актуальність  теми  зумовлена  тим, що використання  сучасних технологій в педагогічній діяльності відкриває унікальні можливості  активізації  процесів  пізнання,  індивідуальної  і  колективної діяльності учнів, широкі перспективи у вивченні дисциплін шкільного курсу.
Мета роботи полягає у визначенні педагогічних умов ефективного впровадження сучасних технологій у навчальний процес.
Об’єктом дослідження є робота в інформаційно-освітньому просторі з використанням сучасних технології й окремі програми учбово-педагогічного призначення.
Предмет  дослідження  –  основні  фактори,  що  впливають  на  результат навчально-виховного процесу та розвиток особистості учня в умовах  широкого використання сучасних технологій.
Завдання:
           -    визначити місце сучасних технологій у системі роботи бібліотекаря;
- перевірити рівень готовності учнів та вчителів до впровадження  комп‘ютерних технологій;
- визначити педагогічні умови ефективного впровадження сучасних технологій в навчально-виховний процес.
Освіту в сучасній школі зорієнтовано на озброєння школярів навичками систематичної роботи з джерелами інформації, залучення шкільної бібліотеки до виконання цих завдань. Бібліотека загально-освітнього навчального закладу є його обов’язковим структурним підрозділом з інформаційно–метидочним центром, який здійснює бібліотечно-інформаційне, культурно-просвітницьке забезпечення навчально-виховного процесу як в урочний так і в позаурочний час. Головне завдання  шкільної бібліотеки як інформаційного центру є надання допомоги учням і вчителям у навчально-виховному процесі. Шкільна бібліотека надає інформацію, необхідну для успішного існування в сучасному інформаційному суспільстві, де знання відіграють найважливішу роль, прищеплює учням потребу в постійній самоосвіті, розвиває уяву, виховує громадянську відповідальність.
Новий зміст навчальних програм, розширення та поглиблення методів, методик та форм навчання потребують нового рівня використання різноманітних джерел інформації, сприяють зміні розвитку інформаційних потреб учасників навчально-виховного процесу. Сьогодення вимагає створення нової моделі бібліотеки навчального закладу, наповнення її новим змістом, виокремлює пріоритетний напрямок функціонування –інформаційну компетентність всіх учасників освітянського процесу. Всю роботу бібліотеки необхідно вивести на якісно-новий рівень, зробити бібліотеку привабливою для школярів, сприяти професійному росту педагогічних кадрів. [2, с. 63].


РОЗДІЛ 1: ШКІЛЬНА БІБЛІОТЕКА – ІНФОРМАЦІЙНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР НАВЧАЛЬНОГО  ЗАКЛАДУ
1.1.         Головні напрямки в діяльності бібліотеки
Основні завдання бібліотеки , як інформаційно - методичного центру :
- впровадження інноваційних форм і методів роботи;
- сприяння вивченню, задоволенню і розвитку інформаційних потреб і запитів, зростанню кола пізнавальних, читацьких інтересів;
- інформування, консультування та допомога читачеві у виборі книги;
- виховання в учнів інформаційної культури та ББЗ;
- виховання мислячого, вдумливого грамотного читача;
- розширення інформаційного простору бібліотеки;
- підвищення якості та оперативності надання бібліотечних послуг;
- автоматизація внутрішніх бібліотечних послуг;
- використання ІКТ для підвищення ефективності педагогічно - виховної діяльності
бібліотеки.
Головна функція бібліотеки – зробити інформацію доступною, забезпечити вільний і демократичний доступ до інформації, навчити користувачів користуватися інформацією з традиційних і нетрадиційних носіїв, допомогти усвідомити значення інформації для особистого розвитку.  Завдання школярів - оволодіти раціональними прийомами пошуку інформації.
Можна виділити три напрямки інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій в діяльності бібліотеки загально-навчального закладу:
1.     Розширення інформаційного простору бібліотекаря;
2.     Автоматизація бібліотечних процесів;
3.     Використання ІКТ для підвищення ефективності педагогічної діяльності шкільного бібліотекаря. [3, с. 28].




Розширення інформаційного простору включає в себе накопичення,обробка, розповсюдження інформаційних ресурсів та матеріалів у різних формах, їх систематизація. Створення бази даних текстових матеріалів, файлових архівів, мультимедіа та відеоматеріалів, навально компютерних програм, поповнення бази даних з методики та освіти. Ведення інформаційно–пошукових систем і бібліографічних баз даних дозволять оперативно і повно знаходити потрібну  інформацію. Необхідно забезпечити якісне інформаційно–бібліотечне обслуговування користувачів бібліотеки, систематично навчати учнів інформаційно – пошуковій діяльності, формувати інформаційну культуру учнів.
Автоматизація бібліотечних процесів передбачає ефективне використання різноманітних форм і методів, сучасних технологій у роботі бібліотеки, впровадження автоматизованих інформаційно-бібліотечних систем і вимагає активного включення бібліотекаря в процес освоєння комп’ютера та програмного забезпечення. Головним результатом провадження є створення електронних каталогів, карток, бібліографічних показників література, списки нових надходжень тощо. [3, с. 29].

1.2 Ефективне використання сучасних технологій в інформаційній роботі бібліотеки
Інновація - процес створення і впровадження нових засобів для розв'язання тих методів в бібліотечній роботі, які досі здійснювались по-іншому: відкриття нових форм, методів, способів бібліотечної діяльності, вихід за межі відомого в бібліотечній практиці, творча реалізація нових теоретичних концепцій, ідей, технологій, систем.
Головна функція бібліотеки - зробити інформацію доступною. Для реалізації цієї задачі бібліотека  поєднує традиційні, добре відомі форми бібліотечної  роботи з інноваційними технологіями, які проникають у кожний вид діяльності, активно використовується мережа Інтернет для отримання потрібної інформації по запиту читача. Запровадження інноваційних форм популяризації літератури і нетрадиційного розкриття книжкових багатств, дозволяє користувачам виявити і поповнити свої пізнання в різних галузях знань, розкрити творчий потенціал.
Одним із джерел інформації в сучасному світ є Інтернет. Використання комп’ютера та мережі Інтернет надає можливість швидко знаходити потрібну інформацію, ефективно забезпечити та задовольнити інформаційні потреби учнів та педагогів. Бібліотекар+ користувачі + інтернетні-ресурси – формула результатом якої може стати створення нового змісту навчального середовища. У бібліотеці учні та вчителі мають можливість знайти та записати на флеш-носії потрібну їм інформацію з мережі Інтернет.
Готуючи тематичні виставки книг до знаменних дат, бібліотекар доповнює їх роздрукованими матеріалами з різних веб-сайтів.  Користувачі бібліотеки шукаючи потрібну інформацію можуть узяти не тільки потрібну книгу, але необхідних ЕЗДЕ-диск або скопіювати його і таким чином поповнити власну домашню медіа теку.
Ведення обліку підручників в електронному вигляді надає можливість педагогам і учням самостійно дізнатися. чи у фонді бібліотеки є необхідні їм підручники. [5, с. 23].
Одним із засобів створення умов для задоволення інформаційних потреб учнів є нетрадиційні масові заходи, з використанням мультимедіа, Інтернет-ресурсів у шкільній бібліотеці. Учні мають постійний доступ до електронних версій шкільних підручників. Електроні презентації книг знайомлять учнів з письменниками, їх творами та літературними героями, викликаючи інтерес до книги, бажання прочитати. Для презентації книги можна використати світлини з Інтернету та дитячі малюнки. Створення в бібліотеці окрім паперових носіїв інформації, аудіо-матеріалів(СД-дисків, відеофільми, електронні енциклопедії тощо.) допомагають учителям під час проведення уроків і підготовці до них.
Одним із головних цифрових продуктів бібліотеки є сторінка на сайті ліцею http://zavallia-school.edukit.kr.ua/news/, яка розповідає учасникам навчально-виховного процесу про можливості і діяльність бібліотеки і може стати найпотужнішим інструментом заохочення до читання.
Офіційний Блог бібліотеки mlangelkablog.blogspot.com/p/2020.ht призначений для публікації новин і подій бібліотеки дозволяє використовувати більш нормальну манеру спілкування, а також залучати читачів до створення коментарів, отримуючи таким чином зворотній зв’язок з користувачами. Тематичний блог призначений для певної аудиторії, або включає певну тему. Блог – платформа діяльності з використанням різних форм роботи. Це може бути дискусійний клуб,який введеться з бібліотекарем і з учнями або літературний форум, де школярі додають інформацію про прочитані книги. Персональний блог бібліотекаря, зміст якого повністю залежить від бажання та здібностей бібліотекаря. Для того, щоб учні, вчителі ставилися до бібліотеки, як до них невичерпного джерела інформації, бібліотекар повинен постійно знаходиться у пошуках нових ідей та рішень. [7, с. 10].



РОЗДІЛ II
ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ І ТРАДИЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ БІБЛІОТЕКИ
2.1. Проблеми сучасної бібліотеки і шляхи їх вирішення
Для бібліотечного співтовариства нині важливо зорієнтуватися в перспективі, заново знайти своє незамінне місце в суспільстві, культурі, інтелектуальному житті особи. Знайти заново, бо стрімко змінюється все, на основі чого традиційно будувалася бібліотечна діяльність: виробництво, накопичення, опрацювання, поширення інформації, інформаційні потреби і способи їх задоволення.
Сьогодні змінюється сам споживач інформації. Сучасний читач – не просто читач. Озброєний інформаційно-комунікаційними апаратами, він:одночасно читає, пише, слухає, говорить, приймає й розсилає повідомлення, тому він  те що  якнайкраще, якнайповніше, якнайшвидше здатен задовольняти його комплексні потреби.
Одна із серйозних проблем, яку бачить перед собою бібліотекарі – це падіння інтересу до книги та до читання серед дітей. Бурхливий розвиток комп'ютерних технологій, посилення впливу інтернет-культури і телебачення призвели до різкого падіння інтересу молоді до високохудожньої літератури і до друкованого слова загалом. Книга, яка впродовж століть була основою інтелектуального і духовного розвитку, стрімко втрачає свої позиції у житті сучасної людини.


Проте, щоб зацікавити молоду людину читанням, бібліотека повинна запропонувати їй книгу. І не будь-яку, а цікаву, захоплюючу і бажано нову. От з цим як раз і виникає найбільша проблема. Внаслідок недостатніх бюджетних асигнувань бібліотечний фонд катастрофічно старіє і не може задовольнити навчальні і дозвіллєві потреби молоді. [1, с. 10].


Далі все залежатиме від того, зуміє чи не зуміє бібліотека залишитися масово затребуваною на нових просторах перетину нових типів носіїв і нових типів споживачів інформації. Тут для бібліотеки двері в майбутнє – відчинені або зачинені.
Щоб не вийшло так, що традиційні методи роботи ми занедбаємо, а нових не виробимо, отже завдання полягає в тому, щоб одночасно продовжувати збір, накопичення традиційних бібліотечних ресурсів і задовольняти інформаційні потреби традиційних читачів і максимально освоювати новітні інформаційні ресурси та відповідати на запити «цифрового» покоління. Тоді бібліотеки в перехідному періоді вистоять і впевнено ввійдуть у інформаційне середовище.
Звідси висновок: бібліотечне мислення потребує масштабного інноваційного насичення, готовності бібліотек до результативної конкуренції з аналогічними структурами. Йдеться про різноманітні інформаційні служби, аналітичні центри, «фабрики знань», інших постачальників інформації яких багато. Часом вони більш забезпечені, динамічні, з претензією на пріоритет в інформаційному середовищі.
Ось чому в першу чергу, необхідно цілеспрямовано реалізувати переваги, особливо притаманні бібліотекам:
• наявність саме в бібліотеках фонду, що загалом представляє всю писемну спадщину України;
• багатий історичний досвід інформаційного обслуговування;
• функціонування вже готової та історично випробуваної інформаційної – бібліотечної мережі;
• усталені традиції широких міжнародних інформаційно-бібліотечних зв’язків.
Бібліотеки мають солідні переваги у конкуренції з іншими інформаційними структурами. Спираючись на них, і потрібно шукати нові форми і методи нарощування бібліотечного конкурентоздатного потенціалу.[5, с. 30].



2.2. Інформаційні технології на допомогу популяризації книги і бібліотеки
У нас час стрімкого розвитку наукових технологій і комп’ютеризації значно зменшився інтерес учнів до читання. Книга вже не являється першоджерелом інформації. Зменшилась і виховна роль книги. Тому відродження інтересу до книги, читання є актуальною проблемою сьогодення.
Нестандартні бібліотечні заходи дають можливість зацікавити дітей  книгою, привернути його увагу до новинок  літератури. Одним із таких методів є створення проектів. Залучення дітей до колективної роботи, їх  зацікавленість в створенні проекту дає добрі результати. Вони не тільки самі розшукують потрібну інформацію, а й знайшовши її, діляться з іншими. Створений учнями проект наприклад «Книга та сучасність» розповідає про історію  створення книги, історію розвитку бібліотек, розкриває значення книги в  розвитку людини й суспільства і намагається розв’язати проблемне питання: «Що важливіше для сучасної людини – книга чи комп’ютер?»  Разом з цим, працюючи над проектом, учні познайомляться з книгами бібліотеки , які раніше не читали, вважаючи їх нецікавими. Важливо відмітити. що дитячі журнали і газети все таки залишились найбільш популярними в рейтингу  читаності.
Проведення інтегрованих бібліотечних уроків з використанням інформаційно-комунікаційних технологій дає змогу проводити їх  більш яскраво і наочно, ознайомлюючи учнів з інформацією про книгу, бібліотеку і робить урок сучасним і цікавим. [2, с. 61].

Створення бібліотечного блогу передбачає розв’язання таких завдань:
- Активна реалізація інформаційних функцій бібліотеки, розвиток нових      інформаційних послуг в мережі Інтернет.
- Використання блогу  як ефективного засобу просування та рекламування власної бібліотеки.
- Використання блогу з метою забезпечення доступу до власних бібліотечних продуктів:  бібліографічних баз даних, електронних каталогів, методичних та бібліографічних матеріалів  (путівників, оглядів тощо) для широкого кола користувачів мережі.
- Розвиток інформаційних навичок користувачів у ході створення бібліотечного блогу.
Сторінка «Тематичні виставка» містить самі виставки. Основна мета віртуальних виставок – розкрити  користувачам  блогу  фонд бібліотеки, проінформувати їх про нові надходження, тощо.


Фотоальбом «Скарбниця бібліотечних заходів - це світ роботи  бібліотеки в  фотосвітлинах https://angelkablog.blogspot.com/p/blog-page_38.html.




Сторінка «Читачеві» https://angelkablog.blogspot.com/p/blog-page_94.html містить  правила поводження з книгою, її збереження.
Користувачами нашого блогу є учні і батьки, які вже звикли  знаходити інформацію на сторінці  « Для батьків» https://angelkablog.blogspot.com/p/blog-page_45.html
Блог  шкільною бібліотеки - це не просто спосіб розповісти про діяльність, але й потужній інформаційний інструмент , створений для привернення уваги всіх учасників освітнього процесу до книг і читання. [5, с. 20].



ВИСНОВКИ
Значення книги і читання безперечні в етичному, інтелектуальному, естетичному розвитку дітей. Вони розвивають письменність, загальний культурний рівень, розширюють емоційний світ людини, формують духовну основу особистості. Шкільна бібліотека – це і вогнище культури, і місце де помагають учитися, і найдоступніше джерело інформації для учнів. Основа потреба часу полягає в тому, щоб бібліотека стала сучасним інформаційно-методичним центром у школі.
Саме шкільній бібліотеці належить ключова роль у розвитку в учнів уявлення про пошук інформації і вироблення в них навиків, обігу і роботи з інформаційними джерелами.
Впровадження у діяльність шкільної бібліотеки сучасних інформаційно-комунікаційних технологій дає позитивні результати щодо навчання та виховання учнів, надання їм оптимальних можливостей для отримання освіти і високої інформаційної культури. Робота шкільної бібліотеки повинна бути спланована так, щоб вона як найкраще відповідала запитам учнів і педагогів, забезпечуючи потреби навчально–виховного процесу в усіх його ланках, надаючи систематичну, цілеспрямовану допомогу.
Школа завжди знаходиться в стадії розвитку. У наш час, коли постійно відбуваються зміни в суспільстві, змінюється й освіта. Школа має забезпечити духовний і самодостатній розвиток особистості; не відкидаючи старих традицій, формувати нові.  І в цьому процесі найактивнішу участь  бере бібліотека. Вважаю, що в ХХІ столітті шкільна бібліотека не тільки збереже за собою провідну роль в освітньому процесі школи, але і збільшить її, вирішуючи проблеми і відкриваючи перспективи інформаційних бібліотечних технологій, спрямованих на активізацію пізнавальної активності учнів, розкриття творчого потенціалу і максимальну самореалізацію всіх учасників навчально-виховного процесу. [8, с. 96].
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.  Білоус І. Школа починається з бібліотеки / І. Білоус, Т. Логайчук // Шкільний світ. — 2011. — № 46. — С. 9–11.
2.  Бородіна Н. В. Роль і місце інформаційного центру бібліотеки у навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу / Н. В. Бородіна // Шкільна бібліотека. — 2007. — № 12. — С. 58–67.
3.  Виноградова Е. Реклама для школьной библиотеки / Е. Виноградова // Школьная библиотека. — 2003. — № 10. — С. 28–29.
4.  Воловоденко В. Інноваційний розвиток освітянських бібліотек та інноваційна культура особистості / В. Воловоденко, Т. Олексієнко // Шкільна бібліотека плюс. — 2010. — № 23/24. — С. 11–15.
5.  Гуськова Т. Б. Організація роботи шкільної бібліотеки / Т. Б. Гуськова // Управління школою. — 2008. — № 30. — С. 13–20. — № 31. — С. 2–31; № 32. — С. 4–31.
6. Компетентність — ключ до оновлення змісту бібліотечної роботи [Електронний ресурс] Режим доступу: http://www.chl.kiev.ua/default.aspx?id=5290» http://www.chl.kiev.ua/default.aspx?id=5290
7.   Непейвода Р. Нові підходи в роботі бібліотеки / Р. Непейвода // Завуч (Шкільний світ). — 2010. — № 28. — С. 2–11( вкладка).
8.   Пешкова М. І. Шкільна бібліотека та її роль у навчально-виховному процесі школи / М. І. Пешкова // Шкільна бібліотека. — 2008. — № 3. — С. 94–101.



Комментариев нет:

Отправить комментарий